Автомобилните гуми са от изключителна важност за безопасността на пътниците, устойчивостта на автомобила и неговата стабилност. С течение на времето гумите на превозните средства се износват и променят при експлоатация, а паралелно с това стареят, което рефлектира пряко върху качествата им.
Благодарение на гумите се предават странични и надлъжни сили на автомобила от страна на пътя. Чрез първите се преодоляват завоите при следване на зададената от водача траектория, а чрез вторите – автомобилът се движи напред и спира.
Износването на гумите дава отражение във височината на шарките на протектора, а в същото време стареенето носи промени в качеството на използваната гума. Факторите стареене и износване намаляват възможностите за задържане на автомобила на пътя, особено, когато има наличие на лоши метеорологични условия.
Какво може да се случи?
При движение в зимни условия втвърденият материал на гумите се плъзга по леда, а плиткия грайфер не може да осигури добре „стъпване“ в снега. Ако автомобилът се подхлъзне, то той става невъзможен за управление и водачът се чувства безпомощен. Освен това, износената гума може да гръмне при удар с препятствие на пътя, което води до загуба на устойчивост.
Каква е разликата между зимните и летните гуми?
Основните разлики са две – в материала на протектора и в оформянето на шарките на този протектор. Като цяло, зимните гуми се отличават с използването на повече каучук в състава на материала на протектора, който запазва своята еластичност при ниски температури и прави възможно движението по лед, както и с по-едри ламели, между които има широки и дълбоки канали за отвеждане на водата и вкопаване в снега. Зимните гуми от своя страна не бива да се използват през лятото, защото увеличават силно разхода на гориво поради по-стабилния си протекторен слой.
Шофьорите трябва да внимават с предлаганите на пазара гуми за всички сезони. Тези гуми са подходящи за шофиране през пролетта, лятото и есента, но при зимни условия не се достатъчно сигурни.
За да оценят износването на протектора, специалистите от Gumicon.bg измерват със специален уред дълбочината на шарките. Препоръчително е тук дълбочината на протекторния рисунък да не бъде под 2 мм.
Според „Закона за движение по пътищата“, максималното износване за летните гуми е до 1.6 мм дълбочина на протектора. Тази дълбочина обаче не е достатъчна при шофиране на лед, сняг, дъжд, затова минималната дълбочина за зимните гуми е 4 мм. Поради тези причини при техническите прегледи на превозните средства съгласно „Наредба 32“, минимална дълбочина на рисунъка на протектора от 2 мм.