История на автомобилните гуми

История на автомобилните гуми

Написано от: admingcКатегория: ИнтересноСъздадена: 2018-07-01Прочитания: 132Коментари: 0

Днес за всички нас, шофьори или не, автомобилните гуми са даденост. Но за тези, които биха искали да знаят малко повече за това как се е развила съвременната гума, ние от Gumicon.bg сме подготвили кратка статия от ключовите моменти в развитието на авто гумите.

istoria-na-avto-gumiteДнес за всички нас, шофьори или не, автомобилните гуми са даденост. Но за тези, които биха искали да знаят малко повече за това как се е развила съвременната гума, ние от Gumicon.bg сме подготвили кратка статия от ключовите моменти в развитието на авто гумите.

Първи опити с каучук

В началото на 1800, шотладецът Чарлз Макинтош експериментира с каучук, направен от сокът от дърво, растящо в басейна на река Амазонка в Южна Америка. Латексът е докаран във Великобритания след като изследователи забелязали местни индианци да използват листове от "гума" както средство за хидроизолация. За съжаление, тези "гумени" листове не постигат желаните резултати. В студено време листовете стават крехки, а в горещо време - много лепкави.

Вулканизиране

През 1839 г. Чарлз Гудиър открива, че чрез добавяне на сяра към разтопен латекс много по-търсените качества на еластичност и здравина са постижими. Така това откритие - вулканизирания каучук започва да се използва първоначално за производството на "омекотяващи гуми" за файтони и велосипеди.

Пневматичната гума

Подобно на много други изобретения, пневматичната гума се ражда от необходимостта за решаване на личен проблем, а не от желание за слава и богатство. Така през 1888 г., когато шотландецът Джон Бойд Дънлоп търси начин да направи използването на велосипеда на сина си по-удобно и безшумно, открива пневматичната гума. Той едва ли може да се досети за трайно въздействие на това си изобретение за човечеството.

Въпреки това Дънлоп не може да се наслади за дълго на откритието си. Без той да знае друг шотландец Робърт Уилям Томсън вече е патентовал пневматична гума през 1845. Томсън пръв патентова откритието, въпреки това уникалният дизайна на гумите на Дънлоп му дават предимство при спечелването на съдебния спор и  че е изобретил пневматичната гума.

Дънлоп бързо създава компания за производство на пневматични гуми. Той и Томсън започват съдебен спор за притежанието на патента, който е спечелен от Дънлоп. За съжаление, Дънлоп, ветеринарен лекар по професия, продава патента и компанията си още в ранния етап на развитието ѝ и така успява да се възползва само минимално от изобретението си.

В края на 1891 година навлиза и пневматична гума, която може да бъде монтирана и демонтирана. Тя е изобретена от двама селскостопански инженери в Клермон-Феран в Централна Франция. Това са братята Мишлен, които успяват да наложат своето подобрение и да създадат една от най-големите компании в света за производство на  автомобилни гуми днес. Изработената от тях гума се състояла от отделна тръба с външно покритие, поставена върху джантата посредством огромна шайба тип фланец.

Радиални гуми

През 1947 г. е направена революция в производството на автомобилни гуми. Тогава на пазара за първи път е представена радиалната гума. Тази иновация и до ден днешен е в основата на съвременното производство и се счита, че дори е по-важно откритие дори от това на самия Джон Бойд Дънлоп! Днес всички гуми, независимо от марка, модел или сезонност - летни или зимни гуми се проивеждат по този способ.